Kave tenisky z lógru

KAVE Udržitelné tenisky z míchané gumy a kávového lógru

Udržitelná móda je v poslední době často skloňovaným pojmem, ale bohužel se občas zapomíná na jeden z důležitých módních oborů, a tím je obuv. Stejně jako v oděvním průmyslu, i v tom obuvnickém vede neustálá tvorba nových kolekcí k plýtvání zdroji. Ve školách bývá často design obuvi odtržen od technologického procesu, a tím pádem od reality. To se rozhodla změnit mladá návrhářka Eva Klabalová a se svojí značkou KAVE FOOTWEAR ukazuje, že je obuv možné dělat i jinak.

 Eva vystudovala Univerzitu Tomáše Bati ve Zlíně a zkušenosti a poznatky sbírala po celé Evropě a Asii po dobu více jak deseti let. Kromě toho se věnuje i celé řadě dalších projektů, pořádá vzdělávací workshopy a pracuje jako product developer pro nadnárodní firmy.

Unikátnost značky KAVE tkví ve výrobě obuvi za pomoci technologie míchání zbytkové gumy. Je tedy využit materiál, který by jinak přišel na zmar. Díky tomu je i každá bota naprostý originál. Stejně tak se využívá dead stock v baťovské továrně, kde tenisky značky KAVE vznikají na baťovských strojích z 50. let. Cílem tedy je využívat již existující zdroje inovativním způsobem tak, aby obuv vznikala co nejudržitelnější a nejšetrnější formou, a přesto byla nápaditá. 

Kave tenisky z lógru

Co vás vedlo k poměrně specifickému oboru designu bot? Máte nějakou tradici v rodině?

Ano, tradici v rodině mám. Můj praděda byl švec a babi s dědou pracovali v baťovské továrně celý život. Vyrůstala jsem obklopená botama, ale nepřišlo mi to nějak zvláštní. Chtěla jsem být módní návrhářkou a už jako malá jsem si šila oblečky pro panenky a později také pro sebe. Když jsem se pak rozhodovala, na který obor půjdu, zvolila jsem design obuvi. A to z toho důvodu, že jsem se chtěla naučit pracovat také s jinými materiály než s textilem. A ukázalo se to jako skvělá volba. Do bot jsem se zamilovala a staly se mnou profesí.

Jaká jste na své cestě zaznamenala úskalí?

Bylo jich a stále je hodně. Jsou to zejména zaběhlé stereotypy a neochota lidí vyjít z komfortní zóny a něco změnit. 

Jak vznikl název značky KAVE?

Celý koncept značky je postaven na používání starých výrobních strojů, kopyt a vysekávacích nožů. Dnes značky chrlí jednu kolekci za druhou. S každým novým designem je potřeba vyrobit nové vysekávací nože, obuvnická kopyta a další nástroje. Tato předvýroba stojí neuvěřitelné množství peněz, ale hlavně znečišťuje naše životní prostředí. Přitom máme všude po světě tisíce plně vybavených továren s velkými archivy. Proč tedy musíme vyrábět stále nové věci, když můžeme zcela inovativně použít to, co již máme? Pro zákazníka není důležité mít na každou kolekci boty ve zcela novém designu. Můžeme ho ale přesvědčit, že to tak je. A to tím, že budeme novým způsobem kombinovat existující vybavení, materiály, barvy. Tím, že budou designéři svou práci udržitelně a zodpovědně, můžeme změnit oděvní průmysl od základů.

A právě na tom je postavena koncepce značky. Využívám staré strojní vybavení a odpadní či zbytkové materiály novým způsobem tak, že je kombinuji dohromady. Je to vlastně taková archeologie v továrně. K tomu také odkazuje vzhled loga, které je složené bloků, které se dají skládat k sobě mnoha způsoby.

 Dále význam anglického slova “CAVE” neboli jeskyně, prostoru, který je vytvářen vodou a větrem a člověk do tohoto procesu nemůže zasáhnout. Stejně tak vznikají moje boty. Nikdy nevím, jak se na nich použité barevné kousky gumy slisují. Proto je každá bota absolutním originálem.

A v neposlední řadě je to také moje jméno pozpátku ☺

Jak vás napadlo používat k výrobě bot zbytkové materiály? Kdo vám jako první pomohl s technologickým vývojem?

Studovala jsem v Holandsku magisterský program „Innovation in Footwear“ zaměřený na nové technologie. Součástí studia byl tříměsíční pobyt v Číně, kde jsem měla možnost navštívit množství továren vyrábějících jak levné boty, tak i produkty předních světových značek. Až tam jsem si uvědomila, jak nesmyslný je pohyb produktů po světě. Velká část z nich je vyráběna v Asii a poté transportována do Evropy či Ameriky. Tyto transporty znečišťují naše životní prostředí neuvěřitelným způsobem. Je to nutné? Když chceme něco změnit, tak musíme začít před vlastním prahem. Vrátila jsem se do Čech, do továrny, ve které jsem pracovala jako brigádnice už od 16 let a moje mise byla jasná. Vytvořit inovativní pracovní postup tak, aby výsledkem výroby na starých strojích byl zcela nový a unikátní produkt, bez potřeby výroby nových nástrojů. Společně s využíváním odpadních či zbytkových materialů a tím podpořit lokální ekonomiku. Začala jsem pracovat s odpadní gumou a musím velmi poděkovat právě lidem z továrny, kteří mi dali volnou ruku a velmi mi pomohli s vývojem. Dnes už pracuji s více experty v tomto oboru a vyvinuli jsme třeba směs na podešve, jejímž základem je kávová sedlina, kterou odebírám z lokální zlínské kavárny nebo právě teď pracujeme na speciálním konceptu, kdy jsou součástí směsi cihly ze zbořené budovy baťovské továrny.

Svůj čas dělíte mezi práci pro zahraniční firmy jako product developer a designer, vedení workshopů a značku KAVE. Myslíte, že nastane moment, kdy se pro vás KAVE stane hlavní pracovní náplní? Je to Vaším cílem?

Chci, aby značka rostla, ale stále si nechci odepřít možnosti pracovat na jiných projektech. Právě ty mi dávají rozhled a přinášejí inspiraci. Kdyby se moje značka stala tím jediným a každodenním chlebem, tak jsem si jistá, že by mě ta práce přestala bavit, a to by pro ni byl bohužel konec. Chci dát dohromady tým skvělých lidí, kteří se o značku budou starat, i když já budu zrovna v zahraničí. Stále se také chci věnovat workshopům, kde učím lidi šít boty. Neskutečně mě baví předávat své zkušenosti dál a plnit lidem sny. Tedy ty, co se týkají bot ☺Tyto workshopy pořádám v Čechách, Holandsku, Itálii, Israeli a jeden již proběhl také v Číně.

Firmy jako Adidas či Timberland si vás najímají na workshopy/školení. Jak jsou workshopy strukturovány? Jaké informace značky nejvíce zajímají?

Takový workshop je vždy strukturován přímo na míru dané firmě a zaměřuje se na jejich požadavky. Každý je tedy jiný. Velkým trendem a dnes již nutností jsou informace o nových způsobech výroby v závislosti na nových technologiích jako jsou například různé formy 3D tisku či biotechnologie. Stojíme před velkou bio revolucí a velké značky moc dobře ví, že pokud se těmto technologiím nezačnou věnovat teď, brzo bude pozdě.

Jaké z vašich návrhů pro velké korporace směřujících k větší udržitelnosti se podařilo implementovat v praxi?

V Itálii jsem s firmami Atomlab a ABB před lety pracovala na projektu designu bot, které budou vyrobeny roboty. Takový přístup k designu se nikde (zatím) neučí, a proto to bylo zcela neprozkoumané pole. Musela jsem si podrobně nastudovat možnosti robotů, jelikož mohou vykonávat úkony, kterých člověk není schopný a naopak. K designu se tedy musí přistupovat úplně z jiné strany. Výsledkem práce byla zcela nová výrobní linka. Ta byla prezentovaná na italském veletrhu, kde se na místě vyráběly tenisky. Výroba jednoho páru zde zabrala cca 10 minut. Dnes už tuto výrobní linku – v mnohem větším měřítku používá několik světových firem. To, že boty jsou vyráběny roboty neznamená, že lidé přijdou o práci. Při některých operacích robot člověka nahradit nemůže, ale může vykonávat práce, které člověk nezvládne, anebo jsou pro něho nebezpěčné. Například manipulace s lepidly či rozpouštědly. A v tom vidím největší přínos z pohledu inovace a udržitelnosti.

Kave tenisky z lógru

 Při výrobě svých bot používáte původní baťovské stroje. Jak jste je získala?

Spolupracuji se zlínskou továrnou, kde jsou tyto stroje stále zachovány. Je to právě ta továrna, ve které jsem pracovala jako brigádník už od střední školy. Celý koncept značky ale není primárně o výrobě bot. Jde o nový způsob myšlení. O to využívat staré zdroje novým způsobem tak, aby výsledkem byl nový produkt bez potřeby výroby nových nástrojů. A tuto ideologii lze aplikovat i na jiná odvětví. 

Spolupracujete s některou z českých značek? Například právě se značkou Baťa?

Ano, pracuji s několika značkami, a to nejen v Čechách. Baťa to bohužel není, ale co není, může být.

Kromě značky KAVE, na jakých dalších zajímavých projektech se podílíte?

Těch projektů je více. Takovým srdcovým byla spolupráce s Troyem Nachigallem z univerzity v holandském Eindhovenu. Projekt se týkal vývoje softwaru, který na základě scanu nohy a tlakových bodů sám vygeneruje podešev, která má různou tvrdost a dává klientovi podporu v těch místech, kde to potřebuje. Tento systém má využití v komerční sféře, kdy zákazník přijde do obchodu, kde si u vchodu nechá nohy naskenovat a díky těmto datům mu budou vyrobeny boty na míru, a to během několika hodin. Ještě větší potenciál má však ve sféře ortopedické či zdravotní.

Kave tenisky z lógru

Koho či co považujete při své práci za svou největší inspiraci?

Nemám žádný konkrétní vzor. Obdivuji všechny, kteří se snaží něco změnit, jdou proti proudu a dělají věci jinak. Jedině tak lze dojít k opravdovým inovacím a udělat obuvnický průmysl mnohem zodpovědnějším.

Kde je Vaše značka KAVE k zakoupení?

Tenisky jsou k dostání nawww.kavefootwear.coma v obchodě Red Brick ve Zlíně, který se nachází právě v srdci baťovského továrního areálu. Tenisky jsou vždy vyrobeny v limitovaných kolekcích, a to pouze 100 párů od modelu. Jakmile se kolekce vyprodá, znovu se již neobjeví. To proto, že využívám materiály, které jsou zrovna k dispozici.  Pokud se ale nějaký materiál objeví znovu, může být vyroben podobný model.

www.evaklabalova.com

IG Kavefootwear

IG Evaklabalová

Autor: Johanka Bursíková

                    

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *