Představení kolekce H&M Conscious Exclusive a publikace Cirkulární móda

Začátkem dubna představilo H&M svou novou udržitelnou kolekci H&M Conscious Exclusive. Představení proběhlo v prostorách SmeatanaQ a neobešlo se bez notné dávky instagramových hvězd a novinářů. Co si o této kolekci myslí přítomní blogeři a co na ni říkají lidé zabývající se udržitelnou módou?

Spolu s představováním kolekce se konala prezentace vysvětlující propojení H&M a Institutu cirkulání ekonomiky (INCIEN), který pro H&M vytvořil publikaci Cirkulární móda. Ta mapuje stav módního průmyslu, nové postupy a vize udržitelnosti v módě.

Můžete si v ní přečíst například to, že zákazníci se zaměřují hlavně na menší lokální firmy a sdílení místo nakupování: „Podle zprávy ‚Stav módy‘ přecházejí firmy na jiný typ obchodního modelu související se změnou spotřebitelského chování, ústupem od vlastnictví ke sdílené ekonomice a příklonem k malým nezavedeným značkám,“ vysvětluje v publikaci František Marčík.

H&M, INCIEN, představení kolekce

H&M je jedna z největších světových značek, které se přihlásily k přechodu na cirkulární ekonomiku do roku 2030 a současně k maximálnímu využívání materiálů po co nejdelší dobu v oběhu. Jedním z příkladů postupného plnění těchto cílů je i nová jarní limitovaná kolekce z udržitelných materiálů H&M Conscious Exclusive, která obsahuje modely vyrobené např. z odpadních pomerančových či ananasových složek, z nichž je extrahována celulóza. Materiály svojí kvalitou nacházejí uplatnění i u světových návrhářských značek. Do roku 2030 chce H&M používat materiál ze 100 % recyklovaných nebo jinak udržitelných zdrojů. Když si uvědomíme, o jak velkou společnost jde, tak je naprosto úžasné, že se chtějí stát leadrem na trhu v tomto směru. Není ale všechno zlato, co se třpytí. 

Michaela Štoudková byla jednou z hlavním tváří eventu:

View this post on Instagram

Dnes jde do prodeje nová nádherná kolekce z udržitelných materiálů H&M CONSCIOUS EXCLUSIVE. Já si oblíbila hned několik kousků, protože celá kolekce je hodně ženská, romantická i elegantní zároveň. Tato kolekce je pro H&M zároveň cestou, jak otestovat nové a inovativní udržitelné materiály. Letos přináší tři nové udržitelné materiály: Piñatex, Orange fiber a BLOOM Foam. ➢ Piñatex® – alternativa přírodní kůže vyrobená z celulózových vláken extrahovaných z listů ananasu, které jsou odpadem ananasové sklizně. ➢ Orange Fiber je vyrobeno z citrusové kůry získané během produkce džusů. Kůra je přeměněna na vhodnou, vysoce kvalitní látku, jež využívá vedlejší produkty a šetří přírodní zdroje. ➢ BLOOMTM Foam je pružná pěna vyrobená z biomasy řas, jejíž výrobní proces pomáhá vyčistit a obnovit životní prostředí. Vysoce výkonná pěna je použita v nové kolekci CONSCIOUS EXCLUSIVE v podrážkách bot. Navíc tyhle kovbojské musím mít. Kolekci seženete online nebo v Nákupní Galerii Myslbek v Praze. 📸 @urban_photographe

A post shared by Michaela Štoudková (@michaelastoudkova) on

 

Šarlota Frantinová s Nikol Moravcovou a Michaelou Štoudkovou:

 

Natália Pažická, slovenská bloggerka zabývající se udržitelnou módou, počínání H&M naopak kritizuje:

„Na mojej škole sme mali minulý rok prednášku, kde tento typ marketingu nazývali veľmi jednoducho: smart marketing. Je to marketing, kde za ľudí vyriešime ich výčitku, aby mohli nakupovať ešte viac,“ píše ve svém příspěvku na Instagramu.

View this post on Instagram

Udržatelná fast fashion je asi taký oxymoron, ako vegánske kuracie stehno😇Fast fashion je systém, v ktorom sa za čo najmenej peňazí vyrába čo najviac nekvalitného oblečenie, ktoré sa má čo najrýchlejšie predať, následne zničiť a vyhodiť. Na tom bohužiaľ nikdy nič udržateľné nebude. Je skvelé, že sa vymýšľajú nové, alternatívne materiály no ak sa len vymení jedno za druhé a ďalej sa bude konzumovať a vyhadzovať v takom množstve, ako teraz, módny systém čaká o niekoľko desaťročí náraz do veľmi tvrdého múru💥Ak sa už pre nákup rozhodnem, tak značky, ktoré svojimi peniazmi rada podporím, sú tie udržateľné. Nie je to len kvôli tomu, ako svoje veci vyrábajú, ale aj kvôli tomu, že svoje publikum vzdelávajú a inšpirujú ich, nekupovať si to, čo nepotrebujú💪🏻Ich ekológia nie je využívaná pre marketing a ešte väčší predaj. Ekológia a humánny prístup je základom značky a udržatelnosť ako takú, využívajú na vzdelávanie💚Preto značky ako H&M a ani ich kolekcie ako H&M conscious, nikdy udržateľné nebudú. Kolekcie takéhoto typu sú doplnkom marketingu danej značky. Nie je využitá na vzdelávanie zákazníka o obmedzení konzumu ako takého, je určená na predaj v masách. Včera na ich akcii, som si počas prezentácie vypočula, v akých smeroch je nová kolekcia udržateľná. Hneď po jej skončení, nás poprosili, aby sme odišli, lebo miestnosť sa išla premeniť na obchod, kde sme si exkluzívne mohli zakúpiť ich kúsky, ako úplne prví🙈A o tom hovorím. Na mojej škole sme mali minulý rok prednášku, kde tento typ marketingu nazývali veľmi jednoducho: smart marketing. Je to marketing, kde za ľudí vyriešime ich výčitku, aby mohli nakupovať ešte viac. Použili príklad H&M a ich zberných boxov na staré oblečenie, ktoré majú v ich predajniach. Najprv tam oblečenie dáte a máte dobrý pocit, že sa nevyhodilo, že sa zrecykluje a že máte tým pádom nárok na nové. Za prinesenie oblečenia Vám v obchode dajú poukážku/zľavu na nákup a tak môžete nakupovať do zbláznenia🤔Udržateľnosť začína v hlave💚Udržateľnosť je nebyť ovcou a sluhom módnych značiek🌱Možno by nás malo zaujímať menej to, čo máme na sebe a možno viac to, čo máme okolo nás💚

A post shared by Conscious life😎 (@nataliapazicka) on

 

H&M je ve světě udržitelné módy již déle pranýřované za svůj přístup. Krásným příkladem jsou jejich sběrné boxy, o kterých se ve svém příspěvku Natalia také zmiňuje. Do boxů můžete odložit nechtěné oblečení a za odměnu dostanete poukázky se slevou na nový nákup. S pocitem, že je o váš „odpad“ dobře postaráno, se vrhnete na nové nakupování. Nemyslete si ale, že H&M vaše oblečení zrecykluje. To totiž není vůbec tak jednoduchá záležitost – v mnoha případech jde o náročnou technologii, či stále neexistující postupy. Recyklace se dočká maximálně 35 % vybraného oblečení, přičemž toto číslo uvádí sam firma operující sběrné boxy v H&M. Většina oblečení ale končí na second-hand trzích v Africe nebo v Jižní Americe.1

Karolína Břinková se na svém profilu Inkpostories k této kolekci vyjádřila také negativně:

View this post on Instagram

♻️ Nová H&M “udržitelná” kolekce je inspirovaná zázraky Země a její “léčebnou silou”. Oděvy byly vyrobeny z materiálů jako je Pinatex (listy ananasu), Orange Fiber (citrusová kůra), BLOOMTM Foam (pěna vyrobená z biomasy řas), recyklovaného stříbra, tencelu, recyklovaného polyesteru nebo organického lnu. H​&M se tak snaží přidat k diskuzi o dopadu textilního průmyslu na životní prostředí. 💚Krok je to, podle mě, sice vstřícný, stále se však jedná spíše o greenwashing (představení společnosti jako “zelené”, přestože je úplně jiná) a špičku ledovce. 💔Jako spotřebitelé totiž nesmíme zapomínat na to, co tvoří většinu nabídky H&M (polyester a Fast Fashion), že společnost spaluje tuny neprodaného oblečení ročně, anebo že podle deníku @guardian zaměstnávala v továrnách děti… 📍 Musím ještě vyzdvihnout jednu myšlenku, kterou řekla @eva_nilastore na @slou.cz: že přes všechny eko materiály, které teď nejen řetězce nabízí, opět zapomínáme na lidi, kteří módu šíji… 📨 Jaký je váš názor na takovouto kolekci? Šly byste si ji koupit? PS: tento post jsem psala včera odpo a nezávisle na něm pak našla i ten od @nataliapazicka. Stojí za přečtení. 👌♻️

A post shared by Karolina (@inkpotstories) on

 

Fast fashion móda tu bude vždy a stojí za to ji dělat lépe

Nezbývá než doufat, že jsou tyto snahy alespoň částečně upřímné. Protože popravdě – oni to dělat nemusí. A ta snaha by mohla být o dost menší s podobným efektem. Pokud ale vynaložíte tolik úsilí, musíte mít sami touhu něco změnit. Přejeme H&M, aby společně s INCIENem našlo cestu, jak dělat fast fashion módu o něco lepší. 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *